( Antti Karisto: Satumaa –
Suomalaiseläkeläiset Espanjan Aurinkorannikolla SKS 2008, 517 s. )
Tämmöinen teos tuli kotiin Turun
kirjamessuilta Seijan poimimana. Hänen vanhempansa ja sisarensa ovat
asuneet tuolla pitkään eläkeläisinä ja niinpä meilläkin on
ollut paljon puhetta mahdollisuudesta siirtyä sinne kunhan tilanne
sallii.
Kirja on otsikkonsa oloinen,
ensimmäisellä sivulla on tietysti Unto Monosen Satumaa -tangon
sanat ja haavemaailmassa liikutaan melkein enemmän kuin
todellisessa. Paksu kirja on työstetty noin kolmen kuukauden
tutkimusmatkan, 24 haastattelun, viiden päiväkirjan, 51
kilpakirjoituksen ja 400 palautetun kyselylomakkeen antamasta
materiaalista. Aineisto on pääosin vuodelta 1998 ja kirja on tehty
noin vuosikymmentä myöhemmin.
Satakunta sivua kuluu tutkimuksen
materiaalin ja metodien esittelyyn. Varsinainen asia alkaa
Aurinkorannikon esittelyllä. Tuskin moni tulee tuolta mitään
”alkuperäistä Espanjaa” etsimään, Malagaa lukuun ottamatta
joka paikka tuolla oli jo tutkimuksen tekoaikaan muuttunut turistilähiöiksi, monessa niistä
suomalainenkin ummikko pärjää ihan sillä mitä osaa.
Seuraavaksi kartoitetaan talviasukkaat.
Ensimmäiset suomalaiset tulivat pian sotien jälkeen, enemmän vasta
1960-70 -lukujen vaihteesta lähtien ja varsinainen muuttoaalto
saapui 1980-luvun juppivuosien lopulta lähtien kun valuutan
vientiluvat poistuivat. Lama pysäytti muuton vuosiksi mutta uutta
vauhtia tuli taas Suomen talouden parantuessa. Tutkimuksen tekoaikaan
suomalaisia oli Espanjassa 2000-3000, kymmentä vuotta myöhemmin jo
7000-8000. Aurinkorannikolla noista oli vajaa puolet. Muutto lienee
kasvanut noista ajoista vaikkei välttämättä samaa vauhtia. Luvut
ovat rekisteröityneiden muuttajien määriä, rekisteröitymättömiä
oli tutkimuksen tekoaikaan moninkertainen määrä. Nykyisin muuttoa
on myös töihin, ennen oikeastaan vain eläkeläiset muuttivat.
Vuonna 1998 puolet Espanjan
suomalaisista oli alle 65-vuotiaita. 55 vuotta täyttäneistä
eläkeläisiä oli 88 prosenttia kun Suomessa asuvista niitä oli 77
prosenttia. Muuttajat livistivät työelämästä siis paljon
kotisuomalaisia varhemmin. Miehiä on muuttajista lievä enemmistö,
55 vuotta täyttäneistä 54%. Suomensuomalaisista vastaava osuus on
vain 43%. Tyypillisesti tullaan kun eläke alkaa ja talvehtiminen
etelässä loppuu kun vanhuus alkaa vaivata. Asumistalvia kertyy
keskimäärin 6-7, ehkä pari lisää muualla etelässä.
Koviksi työnsankareiksi muuttajat
itseään kehuvat kuten kaikki lintsarit täälläkin, vaikka
livistivät töistä yli vuosikymmentä vaikkapa minua aikaisemmin.
Odotetusti muuttajat ovat hyväosaisia verrattuna kotiväkeen.
Hiljalleen joukkoon tulee kuitenkin duunareitakin, ainakin jos
matkustaminen on ollut jo työikäisenä harrastus. Hyvin harva
aloittaa matkustusharrastuksen muuttamalla eläkeläiseksi etelään.
Motiiveina muutolle esitettiin ”uutta
aloitusta”, kontrastia työelämään, parisuhteen parantamista, ja
jotkut uskaltavat ottaa esiin myös halvat hinnat ja kevyen
verotuksen, noihin aikoihin kun yksityisestä työeläkkeestä tuskin
Espanjaan saati Suomeen mitään veroja maksettiin. Nyt sekin
porsaanreikä on paikattu, ainakin pian jos ei jo nyt. Hintatasokaan ei juuri poikkea siitä mikä se täällä on, paitsi joillekin tärkeä alkoholi on halpaa. Joku on saanut tarpeekseen Suomesta yhteiskuntana, lähinnä äärioikeistolaiset
tai veropinnarit. Kirjan haastattelujen aikaan persuilu Suomessa ei vielä ollut sellainen ilmiö kuin nyt, tällä hetkellä se taitaa ajaa tästä maasta fiksumpaa väkeä vapaampaan mielipideilmastoon. Joku taas on polttanut sillat takanaan tai kokenut häpeää
vanhojen tuttaviensa keskellä, joku rötöstelijäkin on livistänyt muita
piiloon etelään. Jos itse sinne muuttaisin, motiivi
olisi sama kuin muuttolinnuillakin, valoa ja lämpöä etsisin. Muu
olisi vähemmän tärkeää.
Vakiomuuttajat haluavat erottautua
turisteiksi nimittämistään ja kuten eläkeläiset yleensä
rakentavat tuollakin itselleen tiukat rutiinit. Kun ”turisti”
”pakenee arkea”, nämä talvimuuttajat luovat arjen Espanjaan,
eivät kulje rannoilla vaan kyläilevät toisillaan, shoppailevat,
istuvat kantakapakoissaan, käyvät seurakunnassa ja muissa
suomalaisten keskuksissa. Osa harrastaa sitä mitä Suomessakin, osa
yrittää kehitellä uusia harrasteita, yleensä sitä mitä muutkin
suomalaiset, vaikkapa golfia. Tuskin kukaan siellä lintuja
harrastaa, se jäisi yksin miulle ja niille turisteille jotka siellä
satunnaisesti käyvät. Kysely paljasti että eläkeläiset
liikkuvat talvisin vain tukikohtansa tuntumassa, hyvin harvoin
kauempana. Silkka laiskottelu nousee esiin vaikka sitä muuksi
yritetään vakuuttaa.
Ruokailussa halpa viini ja alkoholi on otettu
ilolla pöytään mutta muun espanjalaisen tai välimerellisen kanssa
hangoitellaan vastaan. Kyselystä voi huomata että alkoholin käyttö
on lähes kaksinkertaista kotimaan vastaavaan verrattuna. Kun
espanjalainen alkoholi ei ole sen terveellisempää eikä suomalainen
maksa innostu toimimaan tuplateholla etelässä, terveydelle
vaarallista tuo on, vaikka juopottelua yritetäänkin vähätellä
välillä jopa tutkijankin toimesta. Omissa ruokailutottumuksissani
olisi totuttelemista kun olen tottunut päivittäisiin mustikoihin,
puolukoihin ja muuhun täkäläisestä luonnosta saatavaan enkä
käytä tuota alkoholiakaan. Teetä sentään saattaisi saada kun
lyöttäytyisi englantilaisten talvehtijoiden seuraan. Sieltä
löytyisi ehkä joku tirpoistakin kiinnostunut...
Joku sanoo lähtevänsä etsimään
etelästä terveyttä. Elämäntavat vaikuttavat terveyteen enemmän
kuin ilmasto, vaikka Suomessa talviaikainen ylikuolleisuus on
viidentoista prosentin luokkaa ja siis merkittävä. Aurinko on vaikkapa
psoriaatikolle hyväksi eikä sen talvinen määrä aiheuta
tuollakaan mainittavaa ihosyöpäriskin kasvua. Valo nostaa mielialaa
ja saa olon tuntumaan paremmalta vaikka sairauksia olisikin.
Ei eläkeläisyys ole aina sitä
”kolmatta ikää” vaan vanhenee ihminen vääjäämättä.
Vanheneminen on luopumista ja se taas voi tuntua vapaudelta jos
terveys ja varat vielä sallivat. Muutto etelään jättää
sukulaiset yleensä pohjoiseen, se voi joillekin ottaa koville
ainakin jos eivät pidä yhteyttä. Vanhuus näkyy siinäkin että
uskonto saa otetta elämästä, vai lieneekö tuo vain tutkijan omia
painotuksia. Yleisempää taitaa olla että kuoleman lähestymisen
tajuaminen ajaa monet takaisin Suomeen, näin kävi Seijankin vanhemmille jotka parin vuosikymmenen etelässä olon jälkeen tulivat viimeisiksi vuosikseen tänne, ovat nyt siis jo kuolleet.
Pettymyksiäkin koetaan, sairastellaan,
asunto ei ole toivotun kaltainen, ihmissuhdeongelmia on eikä niitä
villejä sinkkuja löytynytkään, sääkin voi pettää, Välimeri
on talvisateiden vyöhykettä. On Suomea enemmän varkaita ja
suorastaan rosvoja, ja huijareita, varsinkin asuntokaupoissa. Kaikki
huijatut eivät edes kehtaa myöntää tulleensa huijatuiksi.
Suomalaiset riitelevät keskenäänkin, yksin ja yhdistyksinä.
Mahtailijoita riittää kun jokainen sivuun saneerattu ex-pomo
kuvittelee olevansa jonkinlainen kyläpäällikkö uudessa
yhteisössään.
Tyytyväisiä sanovat kaikki olevansa,
ilmastoon, terveyteen, luontoon, kulttuuriin, ihmisiin jne.
Suomalaisista moni sanoo vähät välittävänsä vaikka kyselystä
käy ilmi että suomalaisyhteisö on hyvin sisäänpäinlämpiävä.
Espanjalaisiin ei oikein saada kontaktia, he kun pitävät kaikkia
turisteina, eivät ystävinä. Suomalaiset tuntuvat palaavan
vastaavasti lähemmäs perinteistä suomalaisuutta keskinäisine
juhlineen ja juhlanviettotapoineen.
Suomalaisten eläkeläisten ryntäystä
etelään on rajojen madalluttua pelätty ja odotettu, mutta kirjan
kirjoittamisen jälkeinen vuosikymmenen lama on luonut uuden tilanteen
niin Espanjassa kuin Suomessa. Elintaso ratkaisee. Muutto pysyy
leimallisesti parempiosaisten vaihtoehtona.
Kirjan loppu palaa utopioiden pariin.
Ei missään onnelaa ole eikä noin naiiveja onnelaan muuttajia Suomestakaan
löydy. Paljon ratkaisee mitä se ”parempi elämä” on mitä
etelästä etsitään. Omalla kohdalla luulisin odotusteni
keskittyvän säähän, valoisuuteen ja mahdollisesti toisenlaisen
luonnon tarjoamiin uusiin mahdollisuuksiin nykyisissä
harrastuksissani. Olen täysin varautunut pettymyksiin noissa
toiveissani ja tiedostan riskit. Pidän erämaista enemmän kuin
turistirysistä, löytöretkeilystä ja vapaasta liikumisesta enemmän
kuin ohjatusta kulkemisesta, luonnosta enemmän kuin ihmisistä ja kirkot, uskovaiset ja seurakunnat kierrän mahdollisimman kaukaa ohi.
Paljon miun pitää dementoitua ennen kuin näkisin tuon tienoon
toiveitteni täyttymyksenä.
***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.