28.5.2017

Neljä vuosikymmentä sitten XXI

( herrrmannin ohitus )

Kuggskärissä heräsi veneporukkamme 28.5.1977 aamuvarhaisella ja totesi lintujen lähteneen yöaikaan joukolla mantereelle mutta että uusia ei ollut tullut tilalle. Muutto oli olematonta, vain yksi gavia nähtiin. Satakieliäkin oli yksi, tosin laulutuulella. Aamukahdeksan jälkeen päätimme irrottaa köydet ja nostaa ankkurin sekä suunnistaa muualle.

Pesimälinnuston atlaskartoitus oli ohjelmassamme ja tässäkin lähellä hyviä lintuluotoja. Tärnsörenillä kävimme kirjaamassa mitä sieltä löytyisi. Tunnissa löysimme satakunta haahkanpesää, kahdeksankymmentä harmaa- ja selkälokin pesää, kaksi kalalokinpesää ja tukkasotkan 11-munaisen pesän. Ruokkeja kierteli saaren ympärillä sata, riskilöitä kolmekymmentä. Luotokirvispari oli paikallinen, karikukkopari samoin, taveja oli kaksi naarasta ja pariskunta, pesiä ei ehditty löytää. Suosirrejä oli rantakivillä kolme.

Siirtyessämme Dömmaskärille merestä nousi neljäntoista kuikan parvi siirtyen koilliseen ja ohi meni kahdensadan koirashaahkan porukka lounaaseen. Dömmaskärillä oli tietysti hienoja maisemia mutta myös lintujen pesiä. Kolmisenkymmentä haahkanpesää löytyi ja kolmenkymmenen riskilän ensimmäinen pari oli jo ehtinyt aloittaa muninnan. Viisikymmentä harmaa- ja merilokkia kierteli yllä ja muutama pesäkin löytyi. Merihanhen oleskelujälkiä oli paljon mutta pesälle emme osuneet. Meriharakka, neljä karikukkoa, kaksi tukkasotkaparia ja heinäsorsapari viittasivat pesintään. Variksia kierteli saarella neljä, ehkä vain aterian toivossa. Luotokirvispari oli täälläkin.

Dömmaskäriltä oli lyhyt matka Bengtskäriin. Se oli noihin aikoihin asumaton ja haahkoja pesi siellä vähän, viisi ehjää ja kaksi tuhottua pesää löysimme. 1100 koirashaahkaa velloi parina lauttana saaren tuntumassa. Lyhyellä käynnillämme näimme tyypilliset kuusitoista lajia.

Oli aika kääntyä takaisin kotia kohti. Morgonlandetin ohi ajoimme nousematta maihin, kävimme lähellä Hankoniemeä ja sieltä Storön ohi Östra Halsholmenille, mihin jäimme yöpymään. Kova tuuli haittasi koko päivän retkeä ulkona, mihinkään ei uskaltanut jäädä pitkäksi aikaa ja alkupään laskentakohteisiin ei edes päästy rantaan kiinnittymään. Östra Halsholmilta löytyi illalla vielä kaksi merihanhea ja rantasipi sekä viisi haahkan ja yksi kalalokin pesä.