Stephen Turnbull: Samurai –
Historiallisen soturin käsikirja (moreeni 2013, alkuperäisteos
Samurai – The Japanese Warrior's Manual ilm 2012)
Tämän kirjan löysin jonkun divarin
poistomyyntieristä. Kirja on fiktiota, mutta perustuu
historiallisiin faktoihin, sen kirjoittajaminä Umawatari Bogyu on
fiktiivinen hahmo, koostettu kirjan käsittelemän ajan,
Tokugawa-shoguneiden alkuaikojen neuvonantajien säilyneistä
elämäkerroista. Todellinen tekijä on tuon ajan Japanin historian
tutkija, jolla on tutkinto sotahistoriassa ja teologiassa sekä
tohtorin tutkinto Japanin uskonnossa.
Kirja kuvaa hyvin sen ajan japanilaista
yhteiskuntaa ja erityisesti sen sotilasluokkaa, samuraita ja sen
suhdetta muihin yhteiskuntaluokkiin. Syntyperä määräsi mikä
ihminen oli, mutta kirja havainnollisti mitä tuon korkean aseman
syntymässä saaneelta henkilöltä odotettiin. Se esitti keinot
tulla pelottomaksi taisteluissa, ansioituneeksi sodan ja rauhan
taidoissa, viisaaksi hallintotehtävissä, esimerkiksi alemmilleen ja
kunniaksi esi-isilleen.
Kirjassa kerrotaan ensin miksi Japani
on kaikkia muita maita parempi, sitten se miten sotilasluokka syntyi
puolustamaan keisarin jumalallista valtaa ja sitten se, miten keisari
luovutti sotilasjohtajalle maallisen vallan. Sen jälkeen
sotilasuralle havittelevalle samuraille onkin selvää että
onnistuessaan hän pääsee henkilökohtaisesti maata johtavaan
eliittiin. Ongelma on vain siinä että samurain tie johtaa
kuolemaan. Tämä asia pitää oppia hyväksymään ja siitä pitää
oppia jopa pitämään. Me tavalliset kuolevaiset pidämme elämäämme
tärkeimpänä, samuraille opetetaan että kaikki muu, kuten kunnia
ja kuuliaisuus, on elämää tärkeämpää, että kuuliaisuus koskee
myös käskyjä joita ei voi noudattaa kuolematta ja että elämänsä
uhraaminen on usein sotilaan ainoa keino säilyttää kunniansa. Jos
kuolema tuntuu liian jännittävältä, etsiytyköön
samuraisäätyinen kirjanpitäjän hommiin, muistaen että kunniansa
pitää silloinkin säilyttää.
Kirjassa käsitellään tietysti
samurain varusteet, haarniskat ja aseet sekä niiden käyttötaidot
ja nekin taidot joilla voi jatkaa taistelua vaikka ilman aseita.
Tuliaseita ei samurain ole sopiva käyttää vaan miekkoja, keihäitä,
jousta ja nuolia. Rauhan aikana samurai on joko lääninherransa
suora alainen tai sitten jopa tämä lääninherra tai hänen
valtuuttamansa sijainen siviiliasioiden hoitajana. Rauhanaikainen
kurinpito on yhtä ankaraa kuin sodanaikainenkin, kaikki
rikollisuuden siemenet kaivetaan esiin, tunnustus haetaan
kiduttamalla niin kauan kuin tarvitaan, kirjassa esitellään viisi
toimivaa kidutuskikkaa, ja sen jälkeen kun tunnustukseen on saatu
nimi annetaan alhaison pohjasakkaan kuuluvan pyövelin hoitaa loput.
Nimi on saatava jotta tuomio olisi lainvoimainen, kiduttamalla ei saa
kuulusteltavaa tappaa. Samurai noudattaa pidättyvyyttä halujensa
suhteen, noudattaa tarkasti perinteisiä uskontoja ja sivistää
itseään lukemalla oikeita kirjoja, kirjoittamalla runoja,
pelaamalla strategiapelejä, hoitamalla puutarhaa ja harjoittaa
keskittymistä ja sielunsa sopusointua teeseremoniassa.
Sodan aikana samurain odotetaan
osallistuvan siihen varustamalla riittävästi väkeä, sitä enemmän
mitä vauraampi on. Tehtävät vaihtelevat rivimiehestä lääninherran
eliittijoukkoon ja yksiköiden komentajiin syntyperästä ja
erityisesti osoitetuista kyvyistä riippuen. Itse sotatilanteessa
ylipäälliköt antavat käskynsä sotaviuhkoin ja käskyt välitetään
lipuin yksiköiden komentajille. Joskus viestitään myös rummuin ja
torvin. Itse taistelussa kukin samurai todentaa menestyksensä
keräämällä tappamiensa vastustajien päät, tietäen että
jonakin päivänä myös hänen oma päänsä on jonkun toisen
hallussa ja esitetään ylipäällikölle palkkion toivossa. Tietysti
tämän voi välttää tekemällä itsemurhan, kirja neuvoo
neljätoista mielenkiintoista tapaa sellaisen tekemiseen. Itsemurhan
tekemisessä ei pidä hötkyillä, joskus voi voittaa pahastakin
ahdingosta huolimatta. Voitettujakaan ei tarvitse kaikkia tappaa tai
pakottaa itsemurhaan vaan kun heidän kuuliaisuutensa kohteet on
tapettu tai he ovat tehneet itsemurhan, johtajitta jääneet alaiset voivat vannoa
kuuliaisuutta voittajille ja jatkaa näiden komennossa.
Taistelun lopussa on perinteisesti
päidenkatseluseremonia, johon kerätyt päät on pesty, kammattu ja
merkitty sekä menettäjän että ottajan nimillä. Seremonia
pidetään joko sisätiloissa tai sitten sotakentällä
kenttäverhojen suojassa. Perinteisesti tämän jälkeen pää
luovutetaan kuolleen omaisille, koska vain ehjä ruumis pääsee
buddhanuskoisten samuraiden taivaaseen, Valkoisesta Jadepaviljongista
Läntiseen Paratiisiin. Samurain pitää muistaa että irrotetun pään
ilmettäkin tarkastellaan ja päätellään kuoliko päänsä menettänyt
onnellisena vai onnettomana, kunnon samurai osallistuu
päidenkatseluseremoniaan yhtä tyytyväisenä oli hän sitten ottaja
tai menettäjä, siis aika aikaansa kutakin, sanoi samurai kun päätä
leikattiin... Joka tapauksessa, jos kuolet ja sinua käsitellään
oikein, 34 vuoden päästä tultuasi Läntiseen Taivaaseen pääset
jumalaksi ja sinua aletaan palvoa ja kunnioittaa yhtenä
lukemattomista esi-isistä. Tai ainakin voit uskoa siihen...
***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.