Mario Vargas Llosan romaani
Maailmanlopun sota (Otava 1983, 711 s. ) on ilmaantunut kirjahyllyyni
jo ajat sitten kirjaston poistohyllystä hankittuna heräteostona,
poistopäivä oli jo 22.10.1999. Teos on pitkä, väkivaltainen ja
siihen pääsee kunnolla sisälle vasta kun on jo lukenut satoja
sivuja. Siksi se on vältellyt minua ihan tähän asti ja ymmärrän
hyvin ettei se ollut lainaajien suosikki. Olen viime aikoina
totutellut itseäni lukemaan raakuuksia ja väkivaltaa, mutta tämä
on silti suuri hyppy noista edellisistä käsittelemistäni kirjoista
eteenpäin. Teos oli raskas mutta monella tapaa palkitseva.
Koillis-Brasiliassa kulki 1800-luvun lopulla muuan
maallikkosaarnaaja kylästä toiseen kunnostaen kirkkoja ja siinä
samalla saarnaten vuosisadan vaihteen tuovan mukanaan maailmanlopun.
Kun ihmiset jo kärsivät arolla ankarasta kuivuudesta, oli helppo
uskoa lopun lähestyvän ja pelastus Hyvän Jeesuksen tullessa oli
monen mielestä parasta mitä nyt kannatti tavoitella. Kansa uskoi
hänen puheitaan ja hän alkoi saada peräänsä seuraajia. Antonio
Vicente Mendes Macielista kuoriutui Neuvonantaja jolla tuntui olevan
suora yhteys Hyvään Jeesukseen. Samoihin aikoihin Brasilia luopui
keisariudesta joka oli juuri lakkauttanut orjuuden ja muuttui tasavallaksi, Neuvonantaja piti tasavaltaa
paholaisen – Koiran – valtakuntana jota uskovien piti vastustaa.
Sen rahaa ei saanut käyttää, sen väestönlaskentaan ei pitänyt
osallistua eikä sen käyttöön ottamaa siviilivihkimistä pitänyt
hyväksyä.
Opetuslapsiakin tuli mukaan. Tuli
murrosiässä uskoon herännyt orpopoika jota virallisempi kirkko ei
halunnut papikseen äpärätaustan takia. Tuli lapsenmurhaan
syyllistynyt nainen joka halusi saada syntinsä anteeksi muttei
kokenut pyhiinvaelluksen ja itsekidutuksen siihen riittävän. Tuli
iso neekerinuorukainen joka oli tappanut tilanomistajan
vanhapiikasisaren joka tuntui kiintyneen häneen vähän kuin omaan
lemmikkieläimeensä, ja musta jätti oli nyt omantunnontuskissa päättänyt
seurata Neuvonantajaa. Tuli setänsä ja tätinsä kasvattama orpo,
joka oli kostanut kasvatusvanhempiensa kuoleman vanhalle
kotikylälleen tappamalla siellä kaikki kiinni saamansa ja
ryhtymällä rosvoksi joka tappoi ja ryösti ilman vähäisintäkään
säälin häivää kuten päähenkilö hänen lapsuudessaan ulkoa
oppimassa legendassa Robert Paholaisesta. Sen ohjaamana hän ajautui
kuuntelemaan Neuvonantajaa, joka tilaisuuden lopussa suorastaan
kutsui rosvon seuraajakseen. Legendassa Robert Paholainen pelastui,
niin varmasti kävisi hänellekin Neuvonantajan johdatuksella.
Seuraajaksi tuli myös ruumiiltaan rujon epämuodostunut poika jota kyläläiset kammoksuivat
mutta joka oli erittäin älykäs ja kaipasi tulla kohdelluksi
ihmisenä. Ensimmäinen joka näin toimi oli Neuvonantaja, viime
hetkellä, koska häntä oltiin jo polttamassa kostoksi erään
nuoren tytön kuolemasta. Vielä mukaan tulivat kauppiasveljekset
perheineen, huoltamaan sekalaista katrasta joka Neuvonantajan
ohjaamana oli tullut valtaamaan maakunnan mahtimiehen omistaman
suurtilan missä veljespari oli käynnistänyt taas kaupan muutaman
kuivuuden ja tulvien aiheuttaman takaiskun jälkeen. Vielä mukaan
tuli lähikylän pappi, jonka synnintunnon Neuvonantaja oli myös
saanut heräämään. Neuvonantaja ei halunnut itseään kohdeltavan
pappina vaan häät ja hautajaiset järjestettiin tämän oikean
vihkimyksen saaneen papin johdolla. Pappi piti samalla yhteyttä
ulkopuoliseen maailmaan kertoen mitä siellä oli tekeillä ja
tarpeen mukaan auttaen saamaan tavaraa mitä vain ulkoa voi saada.
Mukaan tuli myös papin jalkavaimo, kaivonkatsojana ja ennustajana
mainetta saanut nuori nainen, hänkin syntejään katuvana. Edelleen
Neuvonantajan seuraajiin liittyivät seudun pahimmat rosvojoukot
johtajiensa Pajeun ja Pedraon johdolla. Heillä oli kokemusta
taistelusta armeijan yksiköitä vastaan ja kohta sitä taitoa
tarvittiin.
Neuvonantaja ei ollut mikään Jeesus,
joka puhui johdonmukaisesti vain omasta taivaan valtakunnastaan
jättäen maallisen hallinnon niille jotka katsoivat sen itselleen
kuuluvan vaan hyökkäsi puheissaan suoraan tasavaltaa vastaan.
Samoin maan valtaaminen paikalliselta mahtimieheltä Canabravan paronilta lahkon asuinpaikaksi oli selvä laittomuus.
Valtio ei tarvinnut enempää syytä vaan lähetti kapinaa
kukistamaan armeijan yksiköitä. Luutnantti Pires Ferreiran johtama
komppania oli ensimmäinen. Se kohtasi Neuvonantajan seuraajat mutta
piti joukkoa uskonnollisena kulkueena. Joukko kuitenkin hyökkäsi
suoraan sotilaiden kimppuun ja neljän tunnin taistelun jälkeen ajoi
sen pakosalle. Jo sitä ennen häiriköintiä taltuttamaan oli
lähetetty joukko poliiseja mutta nämäkin oli löylytetty pahoin,
kolme jopa kuollut.
Seuraavaksi sai yrittää majuri
Febronio de Brito kuusi kertaa suuremmalla joukolla. Taistelusta tuli
tiukempi mutta kapinalliset voittivat jälleen. Tappio sai
tasavaltalaiset raivoihinsa. He eivät uskoneet että joku
kerjäläisjoukko voittaa armeijoita vaan arvelivat kyseessä olevan
keisarimielisten ja ulkovaltojen yhteinen salaliitto ja kutsuivat nyt
suuren sotasankarinsa eversti Moreira Cesarin tekemään lopun
kapinasta, mielellään lopun jokaisesta kapinallisestakin,
everstillä oli kurkunleikkaajan maine edellisten kapinoiden
kukistajana. Vaikka sotilaita oli toista tuhatta ja kalustoa riitti,
tappio tuli jälleen ja kurkunleikkaaja joutui itse menettämään
päänsä. Neljäs hyökkäys tehtiin taas parin kenraalin johtamin moninkertaisin joukoin ja
nyt väistämätön vihdoin tapahtui, koko yhteisö tapettiin lukuun
ottamatta seitsemää henkeä ja armeijan mukaan lähtenyttä
kirjeenvaihtajaa joka joutui viimeisen sodan kokemaan kapinallisten
joukossa.
Kirja on kuvaus siitä mitä tapahtuu
kun ihmiset aatteidensa voimasta sulkevat silmänsä ja ryhtyvät
taistelemaan mielikuvituksensa luomaa vihollista vastaan. Sota on
puolin ja toisin käsittämättömän julmaa, jopa luettuna kuvottavaa. Tappaminen ei riitä,
päiden katkominen ei riitä, ruumiita häpäistään vielä
kuolemankin jälkeen sen minkä pystytään. Kolme ensimmäistä
armeijan retkikuntaa sortuu johtajiensa ylimielisyyteen, he eivät
vaivautuneet ottamaan selvää vihollisestaan. Eivät ottaneet neljännenkään hyökkäyksen
komentajat mutta heillä riitti aseita, ammuksia ja miehiä tapatettavaksi moninkertaisesti enemmän kuin
kapinallisilla. Poliitikot valehtelivat asioista omaksi edukseen sen
minkä pystyivät aivan nykyisten vaihtoehtoisten faktojen hengessä.
Tasavaltalaiset puolustivat käytännössä enemmän
sotilasdiktatuuria kuin kansanvaltaa.
Kirjan alkuosuudessa käytetään
paljon aikaa erään skottilaisen anarkistin touhujen seuraamiseen.
Hän on kuitenkin vain sivuhenkilö, yhtä lailla sokea, näkee vain sen mitä toivoo.
Kun hänet halutaan tappaa lavastettuna ulkomaiseksi agentiksi joka
tuo aseita kapinallisille, hän pelastuttuaan raiskaa oppaansa
vaimon. Opas on toinen surullisen hahmon ritari ja kunniaansa
puhdistaessaan nämä narrit tappavat toinen toisensa. Koko sota oli samanlainen farssi joka
käytiin tuollaisten donquijotemaisten narrien kesken, sotilaat
kuvittelivat hyökkäävänsä englantilaisten tukemien keisarimielisten salaliittolaisten kimppuun ja Canudosin
tilanvaltaajat taas puolustautuvansa antikristuksen joukkoja vastaan. Lopulta niitä
jotka eivät sokeutuneet on kirjassa vain muutama, toimittaja joka
raportoi sotaretkistä, anarkistin oppaan vaimo ja ainoana
kiertävästä sirkuksesta henkiin jäänyt kääpiö. Noille kolmelle oli yhteistä että suunnaton kuolemanpelko piti heidät valppaina eivätkä he antaneet kummankaan puolen propagandan vaikuttaa itseensä. Myös
Canudosin kapinallisista sosiaalisesti huolta pitäneet
kauppiasveljekset jäivät vaimoineen henkiin. Niitä joiden silmät olisivat sodan aikana auenneet näkemään oman aatemaailmansa mielettömyyden ei tainnut olla yhtään, ehkä luutnantti Pires Ferreiraa lukuunottamatta. Hän osallistui kaikkiin neljään sotaretkeen, menetti kasvonsa, näkönsä, kätensä ja lopulta uskonsa elämään.
Tähän päivään on tapauksesta
helppo vetää rinnastuksia. Tuo maailmanlopun lahko toimii oman
totuutensa viemänä vähän kuin ISIS tänä päivänä. Edelleen
tänä päivänä populismi sokaisee ihmiset aivan samalla tavalla
kuin toistasataa vuotta sitten, omiin kauhukuvitelmiin uskotaan
enemmän kuin siihen mitä edessään näkee. Sama tilanne voi
edelleen toistua. Kun köyhyys ja toivottomuus kasvavat riittävän
suuriksi, ne eivät enää tunnusta lakeja eivätkä rajoja. Tällä
kertaa hyväosaiset joutuvat linnoittautumaan jatkuvia hyökkäyksiä
vastaan, ne vyöryvät päivästä toiseen USA:n ja Euroopan
etelärajojen yli ja tuloksena saattaa hyvin olla taas uusi
maailmanlopun sota.
***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.