J.M. Coetzee: Foe, Otava 1987
Coetzee-maratonini jatkuu vuonna 1986
ensi kerran ilmestyneellä teoksella Foe. Suomennos on vuodelta 1987
ja hyllyyni se on tullut kirjaston poistojen joukosta. Ymmärrän
kyllä miksi se sinne joutui, teos on aika vaikealukuinen eikä sen
juonikaan kulje lainkaan niin kuin saattaisi kuvitella.
Ne jotka kuvittelivat että tässä nyt
vain kirjoitetaan uusiksi Robinson Crusoe, pettyivät varmaan jo
kirjan ensimmäisen osan aikana. Itse asiassa tuntuu siltä että
viimeaikainen valemedian ja ”vaihtoehtoisten faktojen”
esiinmarssi populismin apuna ja siivellä on tehnyt tästä kirjasta
uudelleen ajankohtaisen. Kaikkihan nyt klassikon tuntevat tai ainakin
tietävät. Nyt sitten tarjotaankin seikkailusta naisnäkökulmaa
joka tuntuu riisuvan sankarista kaiken sen karisman mitä meille on
hänellä koulusta lähtien opetettu olevan.
Saarelle saapuu siis nainen, Susan
Barton, kapinalaivasta tapetun kapteenin kanssa veneeseen hylättynä.
Musta mies löytää hänet ja vie leiriin missä on jo ikääntynyt valkoinen mies, Robinson Cruso. Musta mies, Perjantai,
ei puhu mitään mutta valkoinen kertoo erilaisia versioita omasta
menneisyydestään ja siitä miten he ovat saarelle joutuneet. Käy
myös pian ilmi ettei valkoinen mies halua mihinkään tältä saarelta, kunhan puuhailee kiviä penkereiksi kasaillen saarellaan, päiväkirjaa pitämättä, ajankulusta välittämättä.
Nainen sen sijaan haluaa pois, pelastua takaisin muiden ihmisten ja
ns sivistyksen pariin. Vuoden kuluttua tilaisuus siihen tulee,
kauppalaiva pysähtyy sattumalta saarelle ja kun Cruso on pahasti kuumesairas ja
Perjantaikaan ei pysty estämään, molemmat miehet viedään Susanin
tahdosta hänen mukanaan laivaan joka jatkaa matkaa Englantiin. Cruso kuolee
matkalla ilmeisesti saarensa menettämisen tuomaan masennukseen enemmän kuin kuumetautiin ja Susan sekä Perjantai saapuvat Englantiin ainoana
omaisuutenaan kertomus haaksirikkoutumisestaan autiolle saarelle.
Susan haluaa muuttaa omaisuutensa
rahaksi muttei luota kirjailijantaitoihinsa vaan etsii avukseen Foen.
Tämä ei suinkaan noin vain suostu haamukirjailijan rooliin vaan
itsekin rahavaikeuksissa kaipaa tuloja joita kirja haaksirikkoisten
seikkailuista voisi tuoda. Siitä alkaa vääntö, yksipuolinen kirjeitse käyty, Susan vuodattaa sekoamisen rajamailla, Foe vaikenee ja piiloutuu, kirjeet eivät edes löydä häntä. Susan haluaa
kirjan joka kertoisi asiat niin kuin ne hänen mielestään olivat,
Foe taas rakentaa tarinaa missä naisesta ei puhuta mitään ja
Cruso(e) on sankari. Susanista hän mieluummin kehittelisi toisen
kirjan toiselta pohjalta, siltä miten tämä etsii kaapattua
tytärtään.Lopulta Susan ja Perjantai seisovat Foen piilopaikan ovella, saavat tulla sisään ja vuodatus jatkuu siellä yhtä tuloksetta.
Kuten tiedämme, Foe (Defoe) pitää
päänsä ja kertomus Crusoen seikkailuista on nyt sitten sellainen
kuin minkä tunnemme. Nainen vaietkoon kirjallisuudessakin, hänen osansa on olla korkeintaan muusa, halunsa mukaan joko liehitelty tai rakasteltu, ja totuus
on se mikä totuutena lopuksi kerrotaan, ei se mikä tapahtuu.
Toinen opetus minkä Coetzee kirjassaan
antaa on Perjantain kohtalo. Perjantai on erikoinen henkilö, musta
ja mykkä koska hänen kielensä on leikattu pois. Se voi olla
kannibaalien syytä, kannibaalina Perjantaitakin pidetään, tai orjakauppiaiden, tai sitten Cruson. Perjantai on orja, Cruso väittää olevansa hyvä isäntä.
Susan antaa Cruson nimissä Perjantaille Englannissa vapauden, mutta tätä hän ei
pysty siellä käyttämään. Susan ei tajunnut että juuri hänen
jääräpäisyytensä vei lopullisesti vapauden Perjantailta, hän
olisi voinut hyvin jäädä saarelleen niin vapaana kuin vain mies
voi, ei hän vapaaehtoisesti sieltä mihinkään halunnut. Lopulta
sekä Foe että Susan haluavat tietää mitä Perjantai ajattelee ja
mitä hän mielestään on kokenut, mutta yhteistä kieltä heidän
välilleen ei synny.
Viimeisessä luvussa erillinen kertojaminä lopulta saa Perjantain hengittämättömästä suusta kuulumaan jotakin, ne ovat saaren ääniä, ajalta ennen Susania. Toisessa näyssään kertojaminä löytää nämä kolmesataa vuotta sitten eläneet ihmiset uudestaan Foen piilopaikasta, nyt hän huomaa että Perjantain kaulassa on köyden tai kahleen aiheuttama arpi, hän makaa muista erillään, kuin koira alkovissa kasvot seinään päin. Kolmannessa näyssä hän näkee Susanin ja kuolleen kapteeninsa hylyssä saaren edustalla, Perjantai jälleen perimmäisessä nurkassa kokoon käpertyneenä. Täällä kukaan ei käytä sanoja, täällä ruumiit puhuvat itsenään. Perjantai kääntyy kertojaminää kohti, avaa suunsa mistä leviää joka suuntaan hidas, loputon virta. Sama virta leviää tänään tuhansien Välimereen hukkuneiden pakolaisten suista, eikä se ole vieläkään se kieli mitä me ymmärtäisimme ennen kuin itsekin olemme osa samaa virtaa.
Viimeisessä luvussa erillinen kertojaminä lopulta saa Perjantain hengittämättömästä suusta kuulumaan jotakin, ne ovat saaren ääniä, ajalta ennen Susania. Toisessa näyssään kertojaminä löytää nämä kolmesataa vuotta sitten eläneet ihmiset uudestaan Foen piilopaikasta, nyt hän huomaa että Perjantain kaulassa on köyden tai kahleen aiheuttama arpi, hän makaa muista erillään, kuin koira alkovissa kasvot seinään päin. Kolmannessa näyssä hän näkee Susanin ja kuolleen kapteeninsa hylyssä saaren edustalla, Perjantai jälleen perimmäisessä nurkassa kokoon käpertyneenä. Täällä kukaan ei käytä sanoja, täällä ruumiit puhuvat itsenään. Perjantai kääntyy kertojaminää kohti, avaa suunsa mistä leviää joka suuntaan hidas, loputon virta. Sama virta leviää tänään tuhansien Välimereen hukkuneiden pakolaisten suista, eikä se ole vieläkään se kieli mitä me ymmärtäisimme ennen kuin itsekin olemme osa samaa virtaa.
***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.