18.2.2017

Viisi vuosikymmentä sitten II




( olitko se sinä... )


17.2.1967 oli perjantai kuten nytkin. Hiihtoloma oli jo loppumassa, toisin kuin nykyisin. Olin tehnyt päivittäin lintukierroksen Salon keskustan ja Sirkkulan välimaastossa, nyt käytin retkeeni lähes neljä tuntia. Alhaisten ja Ylhäisten kautta kuljin Helisnummelle ja Sirkkulaan ja sieltä Hämeenkylän kautta Merikulmalle ja Kärkän ohi takaisin kaupunkiin ja kotiin. Pakkasta oli pari astetta, taivas pilvessä, tuuli kaakossa ja lumisadetta iltayhteen asti. Iltapäivällä kirkastui ja puoli viiden aikaan taivas oli jo pilvetön.


Retkiselostuksessani olen ensimmäiseksi kuvaillut miten varikset olisivat olleet muutolla, aamulla pohjoiseen, illalla takaisin noin kaakkoon. Kyseessä taitaa olla nykynäkemykseni mukaan ruokailulento, luulen että niitä meni silloiselle Laukassuon ”biojalostamolle” syömään ja illalla ne tulivat takaisin.


Seuraavaksi olen ottanut esiin havainnon laulavasta punatulkusta, jo toisen laulavan sinä talvena. Sitten mainitsen parista erikoisemmasta lajista, toinen oli kanahaukka, aamulla lähellä silloista kotiani ja toinen teeriparvi, se retken loppupuolelta Merikulmantien varrelta. Kanahaukasta olen kyllä kertomani mukaan tehnyt jo kolme havaintoa aiemmin tuona talvena ja teerestäkin yhden. Teeristä olen innostunut jopa piirtämään kuvan silloiseen puhtaaksikirjoitettuun havaintokirjaani.


Lopuksi olen käyttänyt paljon tilaa selostaakseni kahden käpytikan reviirikahakkaa. Kirjaamani kahakka kesti viisi sekuntia, mutta selostus siitä on sen ajan tapani mukaan paljon pidempi.


Lajilistasta löytyy viisitoista nimeä, varpunen runsaimpana, keltasirkku, varis ja talitiainen seuraavina. Seuraavana päivänä eli lauantaina 18.2.1967 tein retken suunnilleen samoille tienoille, nyt viisi kilometriä lyhempänä ja kahden ja puolen tunnin mittaisena. Lajeja olen merkinnyt muistiin kuusitoista, se on hyvä lukema kun tuohon aikaan olin merkinnyt vuodenpinnojeni määräksi vasta kaksikymmentä. Runsaimpien kärki on suunnilleen sama kuin eilenkin, vain varisten määrä on pudonnut selvästi ja se on menettänyt sijoituksensa puluille. Sää on ollut eilistä parempi, neljä astetta pakkasta, taivas aamupuolen kirkas ja iltaa kohti lievästi pilvistynyt, tuuli idästä on heikentynyt selvästi.


Pääosan selostuksestani vie ”tuulihaukka” jonka olen havainnut kahdesti ja piirtänyt jälkimmäisestä havainnosta kuvankin. Selostus paljastaa kuitenkin että kyseessä on tainnut sittenkin olla varpushaukka. Ei siitäkään miulla ollut tuohon aikaan senvuotista havaintoa, kuten ei muuten nytkään tämänvuotista. Linnun havaitsin retkeltä palatessani läheisellä omakotialueella, lopuksi se joutui ottamaan korkeutta ja lähtemään tiehensä sitkeän variksen ahdistelemana.


***




( ... vai olinko se minä, a mitä häh... )


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.