( reittisuunnitelma valmiiksi, tällä kertaa näkyvyys on hyvä )
29.9.1974: Heräsimme Alman kajuutoissa
siten että ehdimme ulos saareen seitsemän aikaan. Sää oli
sellainen kuin odotimme, viitisentoista astetta lämmintä, tuuli
heikkoa kaakosta, täyspilvistä ja pientä tihkuilua. Saaressa on
hyvä kärki muutontarkkailuun mutta ei täällä ollut sellaista
menoa kuin eilen Lövössä. Vihervarpusia meni yli kolmesataa,
peippojakin jonkin verran mutta niin korkealla ettei niitä juuri
pystynyt näkemään, ääni vain kuului. Kyyhkyjä ei mennyt enää
lainkaan, varpushaukkoja neljä aivan aamulla. Todennäköisesti ne
olivat jossakin lähellä yöpyneitä jotka lähtivät etsimään
tietä mantereelle.
Miulla oli kaukoputki joten
suhteellisen tyvenessä säässä oli hyvä laskea paikallisia
vesilintuja eteläpuolen selältä. Silkkiuikkujen joukosta löytyi
kolme härkälintua ja kauempana yksi riskiläkin. Eiliset koskelot olivat jatkaneet muualle,
runsain vedessä oli haahka 103 yksilöllä. Komppasimme aamun
jälkeen paikallisia saaressa kunnes sade yltyi aamukymmenen jälkeen
reippaaksi ja palasimme veneelle miettimään mitä seuraavaksi.
Päätimme lähteä hieman ulommas, Köpmanskärille. Se on saari
jolle aina noilla koulun kevätretkillä teki mieli käydä mutta
vain kerran olin ainakin minä vain siellä onnistunut ennen käymään.
Se oli pienen matkan päässä etelässä, jo selvästi keskemmällä
Hangon läntistä selkää.
Runsaan tunnin ajon jälkeen
rantauduimme sinne. Tuuli oli edelleen heikkoa ja se mahdollisti
käynnin, vene oli jätettävä ankkuriin ja rantaan mentiin
jollalla. Lintuja oli täällä aivan eri tavalla kuin äsken
Röörissä, pikkulintuja kuhisi saaren puskissa ja katajissa
kymmeniä ellei satamäärin. Runsain taisi olla hippiäinen joita
arvioimme puolitoistasataa. Pohjoisesta putosi saareen saman verran
kuusitiaisia kahtena isona parvena. Vihervarpusiakin oli toistasataa.
Näiden ympärillä kierteli evästä etsien kaksi suopöllöä ja
kolme lapinharakkaa.
Kauan emme saaressa uskaltaneet olla,
ja olihan tästä lähdettävä kohta takaisinkin päin. Auto oli
Kasnäsissa, mutta venettä sinne ei uskallettu enää jättää.
Ajomatkalla sinne näimme edelleen haahkoja ja muita vesilintuja,
mutta myös muuttajia. Lapinharakka löytyi ylittämässä
merenselkää, ja Finnharugrundin rautaisen merimerkin ympärillä
pyöri epätoivoinen käpytikka, joka yritti kovin saada otetta
siitä. Kynnet pettivät aina ja taas oli lennettävä kierros tolpan
ympäri ja yritettävä uudestaan.
Jatkoimme Kasnäsista hieman edemmäs,
Salon kaupungin virkistysalueen rantaan. Sinne oli tarkoitus jättää
vene siksi aikaa kun porukkamme hoidettaisiin autokyydillä Saloon ja
sieltä edelleen kukin kotiinsa. Eihän siellä ollut isoille
veneille mitään laituria, joten ankkurin varaan ja köysin
rantapuihin kiinnitettynä sai vene jäädä odottamaan omistajansa
paluuta. Siinä oli riskinsä ja taisi se vielä realisoitua, eli oli
ohi kulkenut kai isompaakin kalustoa jonka peräaallot olivat sitten
työntäneet veneen ihan rannan tuntumaan eli pohjasta kiinni
matalaan rantasomerikkoon. Oli kuulemma joltinenkin työ saada se
siitä sitten irti ja taas liikkeelle. Tällaista oppia taisi tulla
monella alkuvuosien retkellä, ja kai suurin opetus sitten seuraavan
kevään retkellä Bengtskäriin. Sillä en ollut mukana mutta mukana
olleet taitavat muistaa sen retken koko ikänsä...
***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.