(ei tottele, ei)
27.5.1984: Heräsimme Benskärien
välisessä suojasatamassa kuuden aikaan aamulla. Tarkoitus oli
lähteä jo kotia kohti eikä saarilla tehty mitään erityistä
kierrosta, oikeastaan vain irrottauduttiin aamupalan jälkeen ja
sitten suunnattiin keula kohti Saloa... Tai yritettiin suunnata,
tulikin heti viidenkymmenen metrin ajon jälkeen kipparilta käsky
ankkuroitua uudestaan. Oli nimittäin laiva ohjauskyvytön,
ruorikettinki pudonnut paikaltaan ja yhteys peräsimeen katkennut. Se
oli selvitettävä saman tien. Mikähän olisi ollut tilanne jos tuo
olisi tapahtunut eilisellä tuulisella kierroksella tuntemattomien
pikkuluotojen kivisillä vesillä...
Pari tuntia Jari ja Ilkka sitkeästi
ponnistelivat asettessaan ketjua uudelleen paikalleen ja korjatessaan
liitoksen pitäväksi. Vihdoin sitten peräsin alkoi taas totella
ruorin käännöksiä ja voimme ottaa riskin yrittää uudelleen
paluuta. Kello oli jo kiertynyt kymmeneen. Ulkona oli kaunis sää,
lämpö kivunnut samalla kahteenkymmeneen. Benskärien välinen
satamapoukama on suojainen, mutta saaret aika pienet ja siten
linnuttomat, pitkän korjauksen aikana ainoat mainittavat tirpat
olivat retken toinen käpytikka ja nuolihaukka.
Lähdimme kotisatamaa kohti kiertämällä
Kemiönsaarta tällä kertaa länsipuolitse. Merilintuja näkyi
täällä vielä Paimionselällä, sisävesilinnusto otti vallan heti
kun käännyimme Sauvon rantoja sivuamaan. Pitkä kotisuora
tarkkailtiin tavan mukaan innokkaasti mutta uusia retkilajeja emme
enää onnistuneet näkemään.
Matkalla siivosimme paatin, pakkasimme
tavarat ja kun lopulta iltaviiden aikaan kiinnityimme taas
Navigaatioseuran laituriin, voitiin lähteä kotiin päin saman tien.
Miulla sinne oli vielä matkaa julkisilla sen verran että Vantaalla
olin vasta puoli yhdentoista aikaan illalla.
(merilokkikaksoset siinä)
Tässä koko kymmenen päivän
retkihistoriikki tuolta Orwellin vuodelta 1984, ja kun vertaa sitä vaikka
noihin edeltäviin Jurmon retkiselostuksiini Tshernobyl-keväältä
tai vuodelta 1975 jolloin en ollut opintoesteiden takia vielä näillä
venematkoilla mukana, huomaa kumpi on ollut linturetki, kumpi taas
pääasiassa jotakin muuta. Erityisesti tuo poikien ensimmäinen
retki Bengtskäriin omalla veneellä toukokuun lopulla 1975 oli
osoitus siitä miten linnut putoavat viidennelle sivulle
tärkeysjärjestyksessä kun kärkeen nousee taistelu luonnonvoimia
vastaan ja kaluston pelastaminen haaksirikolta, osallistuneet
kertokoot itse tahoillaan niistä tapahtumista. Nämäkin retket
alkoivat aikoinaan 1960-luvulla linturetkinä, mutta joukkueen
jäsenet tekevät pelistä itsensä näköistä ja tämä joukkue
teki tämän näköisiä retkiä. Myös muutaman kevään kestänyt
kokeilu auto- ja mökkimatkoista Virolahdelle arktika-aikaan jäi
vain kokeiluksi sekin, samoin kahdesti kokeiltu alkukesän
asuntoautokierros Suomen ja Norjan Lappiin.
Yksi odotti näiltä retkiltä yhtä,
toinen toista ja lopulta kaikki taisivat pettyä odotuksissaan koska
tästä aiemmin todella porukkaa velvoittaneesta traditiosta on nyt
jäsen Pertin kuoltua nopeasti luovuttu. Toinen merkittävä syy oli
jäsen Jarin paatin hajoaminen jo joitakin vuosia aiemmin, retket
yhteysaluksilla tai taksiveneillä turistisaariin eivät olleet samaa
eivätkä tyydyttäneet kaikkia osallistujia, erityisesti Jaria,
samalla tavalla. Ukkoutunut porukkamme löysi enemmän marinan kuin
ilon aiheita. Kun ei oltu enää ympärivuorokautisessa vastuussa
laivasta, elo meni joskus aika pahasti juopotteluksi niillä joilla
sellaiseen oli taipumusta. Se vieroitti ryhmästä niitä, joille
alkoholi ei kuulunut retkivarusteisiin, jako meni kolme vastaan kaksi. Tuli terveysongelmiakin, milloin hajosi Jarin lukemattomat
kerrat leikattu selkä, milloin taas verenpaine vei Sepolta tajun
päästä ja jalat alta. Ketään ei kuitenkaan haettu helikopterein
tai vastaavin sairaalaan, jotakin siis jäi vielä kokemattakin...
Vuosikymmeniä huumori auttoi porukkaa pysymään koossa, lopulta
sekin kaivo taisi ehtyä.
***
(kaipaa mastoa nokalleen, olisi tasapainoisempi)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.