(Hei, minnekäs paatti on menossa... Leikkiä, leikkiä, kuvassa ankkuri poikkeuksellisesti pitää ja soutuvenekin on vakaasti paikallaan)
22.5.1984: Meriretki jatkui
Morgonlandetilla, herätyskin oli sisukkaasti puoli neljältä ja
aamumuutolle lähti kolme neljästä, Sepe jäi vielä unten maille.
Kun kolmikkomme kiipesi bunkkerille, ensimmäinen vastaan tuleva
lintu oli valkoposkihanhi joka muutti ylitsemme koilliseen. Muuttajia
tuntui liikkuvan enemmän kuin edellisaamuina, kuikkalintuja
tasaisesti pikkuparvin, pikkulintujakin vielä yön jäljiltä
yrittämässä mantereelle. Myös retken ensimmäset mustalinnut
havaittiin.
Päivä oli aukeamassa ja muutto
jatkumassa kun Sepekin heräsi. Harmi vain että hän heräsi siihen
kun Atlantan ankkuri petti ja paatti lähti ajelehtimaan. Meille tuli
äkkilähtö laivalle puoli seitsemältä, soutuvene oli onneksi vakaasti rannassa osin ylös vedettynä, ja viisi minuuttia
myöhemmin olimmekin jo ajamassa merelle.
Suunnaksi otettiin Bengtskär.
Kuikkalintuja muutti edelleen tasaisesti mereltä vastaan, kaakkuri
oli uimassa heti saaren länsipuolella, ja muutama ruokkiryhmäkin
piristi. Päivästä oli tulossa taas kaunis ja aurinkoinen. Benkun
rantaan tulimme jo aamukahdeksalta. Kiinnittymisen jälkeen mie otin
mukaan taas haavin ja renkaat ja lähdin saareen etsimään pesiviä
haahkoja. Kolme saaren neljästä pesijästä saikin renkaan
jalkaansa. Ilkka taas lähti surffilautoineen ulkomaille, tässä
kohtaa aluevesiraja oli sen verran lähellä että saaren kiertämällä
pääsi kansainvälisille vesille. Saaren maitse kiertäminen
paljasti joukkomurhan: joku metsästäjä oli ampunut samaan kasaan
peräti kuusi rauhoitettua mustavarista. Eläviäkin lintuja kivellä
oli, muun muassa komean punainen punavarpuskoiras joka lauleli tovin
Atlantankin kannella.
Jarin harrastus oli veneily ja veneen
korjailu. Nytkin pakoputken jäähdytyspumppu reistaili ja hän
korjasi sitä koko saarellaolomme ajan. Lähtiessämme yhdentoista
aikaan eteenpäin sen toiminta vaikutti yhä epävarmalta. Pohjoiseen
kuitenkin lähdettiin, mutta jo parinkymmenen minuutin ajon jälkeen
oli pysähdyttävä Dömmaskärin tuntumaan jatkamaan
korjausoperaatiota. Jari korjasi ja Ilkka auttoi, sillä aikaa Sepe
kaivoi retkivarusteistaan turskapilkin ja ryhtyi etsimään tuoretta
kalaa. Viidenkymmenen metrin siimakela meni kokonaan mereen eikä
pohja vielä vastaan tullut, ylös tuli kuitenkin pikkuinen
turskanalku. Toisella yrittämällä löytyikin isompi haaste, kun se
pintaan saatiin, se olikin 95 senttiä pitkä ja kahdeksan kiloa
painava jytky. Kalaruokaa oli retkellä luvassa...
(on se iso...)
Konehuoneessa tehtiin valmista,
jäähdytys toimi taas, ja lähdimme Ljusskärille, pohjustamaan
Sepen gradua (joka sivumennen sanoen taitaa olla vieläkin
vaiheessa). Hänellä oli ajatuksenaan laskea linnut joukolta
tunnettuja lintuluotoja jotka oli laskettu jo vuosikymmeniä
aikaisemmin ja tehdä sitten tuloksista vertailua. Tuuli oli ehtinyt
yltyä, idästä se puhalsi. Mie ja Sepe lähdimme soutuveneellä
saareen, edelleen mukanani haavi ja renkaat, Sepellä kamerat ja
tietysti laskentakaavakkeet. Haahkoja oli piukassa, parisataa pesää.
Hankalaa oli haaviminen, koska yhtä yrittäessä kymmenen vierestä
lähti lentoon. Paattiin jääneet nauroivat touhuillemme... Neljä
rengastusta sain aikaan, aikaa ei kuitenkaan kauaa voinut täällä
viettää ihan lintujen hyvinvoinninkin takia. Paattiin palattuamme
ajelimme hyvässä myötäisessä Kuggskäriin, iltaviideltä
kiinnityimme suojaiseen länsipuolen poukamaan.
Sää alkoi heiketä tuulen yltyessä,
mutta saarikierrokselle lähdimme. Käki kukkui jossakin lähellä,
naaraspukuinen pikkusieppo löytyi saaren rotkosta, suokukkoja oli
rannassa, valkoviklo muutti yli. Iltamuutto oli kuitenkin taas
olematonta ja kävimme iltayhdeksältä huutokaupan kautta nukkumaan.
Näkyvyys ulkona oli huonontunut ja sateen uhkaa ilmassa.
***
(ja siinä mie vanhan haahkan kanssa sylitysten, tarjonnut sille jo rinkulankin jalkaan...)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.