20.5.2016

Menneitä muistellen LII

(bunkkerilla Morgonilla, kamerarungossa kiinni senaikainen viisisatainen peiliteleeni, ei liene monella enää sellaista)

20.5.1984: Heräsin Röörissä kello 3:40 ja ulos saareen lähdin neljältä. Toiset jäivät paattiin nukkumaan. Teeret pulputtivat lähisaarilla, alleja lenteli kärjen edustalla. Muuttoa ei ollut kuin jokunen gavia. Pikkulinnut lauloivat innokkaasti, joukossa miulle kevään ensimmäinen leppälintu ja Storön puolella laulanut kultarinta. Kaunis oli aamu, aurinkoinen ja vähätuulinen.

Aamupalalle paatille tulin seitsemältä. Muutkin olivat jo heräämässä ja ulos lähdettiin vielä porukalla. Uutena retkilajina havaittiin enää käpytikka. Valokuvaamista enemmän siinä harrastettiin. Matkaan etelämmäs lähdettiin yhdeltätoista, taas. Riskilä löytyi heti Storön eteläpuolelta, merikihu kierteli vanhan pesimäluodon ympärillä Hallskärillä. Finharun eteläpuolella kellui vedessä isokokoinen sudenkorennon ruumis, liekö sekin muuttomatkallaan kuollut. Toinen muuttomatkalla kuollut oli kahden merilokin eväänä, kevätmetsästäjien ampuma alli.

Kiersimme Hankoniemen länsilaitaa sivuten kohti Morgonlandetia, minne saavuimme iltakahden aikaan. Väylää merkittiin vielä Hankoniemen länsipuolella. Rantautuminen oli varsin haastavaa koska vesi oli matalalla. Merivartijoiden vene seurasi kiinnittymistämme ja kun pääsimme maihin he lähtivät Hankoon, kai odottamaan avunpyyntöjämme. Lintuja saarella oli, eräskin leppälintunaaras oli jäädä Atlantan keulan alle kun ankkuroiduimme. Luotokirvisestä saatiin retkilaji saman tien, varpushaukkakin näyttäytyi.

Taas laitettiin ruoat uuniin lämpiämään ja lähdettiin kiertämään saari. Vuoden ensi pikkulepinkäinen löytyi, retkilajeja tuli vähän väliä. Saaren lehdossa oli korppi joka lähti jonkin ajan kuluttua pohjoiseen. Pikkulintuja oli runsaasti, kultarintakin niiden joukosta löytyi nyt jo nähtäväksikin. Lehdon pöntöistä ainakin yhdessä asui isokoskelo.

Ruokailun jälkeen yritimme iltamuuttoa, mutta linnut eivät olleet liikekannalla, alleja muutti sentään pari tuhatta. Muita siivekkäitä oli liikkeellä, neitoperhosia ja yksi ritariperhonen. Satakieli alkoi laulunsa illalla lehdossa.