***
28.1.1995: Niin, miehän en ole mikään
autoekspertti lainkaan, kaukana sitä. Noin viikkoa aiemmin olimme
porukalla tehneet Ahvenanmaan talviretken, sellaisia teimme
1990-luvun talvina aika usein. Auto oli ollut tällä kertaa miun, ja
oudosti se oli käyttäytynyt koko matkan. Nakutus ja laiskuus
viittasi siihen että lähtiessä oli tullut tankatuksi väärää
polttoainetta. Käyntiongelmat lakkasivat kun tulimme takaisin ja
tankkasimme uudestaan.
Kotiinpaluumme jälkeen oli ollut raju
talvimyrsky, lunta oli tuupannut kolmisenkymmentä senttiä ja
kylmääkin oli ollut. Ja kun tämä keli sitten rauhoittui, auto,
silloinen BX-sitikkani, ei suostunut käynnistymään millään.
Päivä oli juuri 28.1. Siinähän sitten tappelin sen kotteron
kanssa illalla hyvän aikaa, ja kun sen sitten käyntiin sain, pidin
koneen pyörimässä pari tuntia yhteen menoon, epäilin kaasuttimen
jäätyneen. Ja kun illan pimetessä ei siinä muutakaan tekemistä
ollut, lähdin sitten yrittämään kuulisinko pöllöjen huutelua
jo. Lenkki Haltialassa, Petikossa ja Pohjois-Espoossa oli kuitenkin
ihan hiljainen, mitä nyt tuo auto hurisi kun en sitä sammuttaakaan
uskaltanut, kauemmas siitä piti joka kerta lähteä kuuntelemaan.
Ei se sentään päivän ainoaksi
lintukierrokseksi jäänyt, valoisana aikana olimme koiran kanssa
taas ehtineet kävellä tuon lyhimmän vakiomme Kaivokselan lenkin.
Pilvettömän pakkaskelin laskentatulos oli aika vaatimattomat
kymmenen lajia ja 130 lintua, talitintit, varikset ja naakat tekivät
niistä pääosan, palokärki ja hippiäinen olivat niitä
”harvinaisuuksia” sillä kertaa.
Ahvenanmaalta paluun yhteydessä olin
lastannut autoni täyteen linnunpönttöjä, ja kun sen nyt sitten
tuolla parin tunnin yökierroksella sulatin käyttökuntoon, kävinkin
seuraavan päivän valoisana aikana viemässä nuo pöntöt puihin
kevään pesijöitä odottamaan. Senkertainen lasti meni Silvolan ja
Pitkäkosken Vantaan puoleisiin ympärysmetsiin ja lähikesinä ne tuottivat melkoisen
määrän tiaisrengastuksia.
***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.