(timali siinä)
***
Työviikko taas, ja retket ovat siten
aika lyhyitä kierroksia tutuilla paikoilla. Pari kertaa olen käynyt
taas Fastholman maisemissa, arkena siellä ei ole samanlaista
väentungosta kuin viikonloppuisin. Vakituinen valkopää ilmaantuu
yleensä nopeasti ruokintapaikalle, tiistaina tosin varpushaukan vierailu sai
tiaiset piiloutumaan metsään varmaan tunniksi, ja kun ne sitten
taas paikalle tulivat, ne tarkkailivat pitkän aikaa puissa ja
puskissa ennen kuin uskaltautuivat avoimella paikalla oleville
herkuille syömään.
Maanantaina en paikalla käynyt, auto huollossa,
kuulemma silloin oli paikallinen varpuspöllö napannut saaliikseen
lähiruoikosta timalin, sellaisia oli parvi siinä kierrellyt jo
jokusen päivän. Tuon hyökkäyksen jälkeen nekin olivat kadonneet,
ehkä läheisen laajemman ruoikon keskiosiin, missä niiden tapaisten
heikkojen lentäjien on helpompi pysyä piilossa saalistajilta.
Kuvaajia tuo kyllä harmitti, koska tuo timaliparvi oli ollut aika
helppo houkutella kuvausetäisyydelle. Blogikuvituksestani näkee
että miekin ehdin napata niistä koko joukon tuntokuvatasoista
materiaalia viikonloppuna pitkien putkien teloituskomppanian sivulta
seuraten.
Muuten tuo valkopää kerää yhä
kuvaajien suurimman huomion. Aina siinä muutama pitkä putki
päivystää. Joskus olen ihmetellyt tuota miten
”kroppaaminen” on tullut kuvaajapiireissä nykyisin
epäsuosituksi. Itse aloitin lintujen kuvaamisen jo 1960/70-lukujen
vaihteessa, ja siihen aikaan kuvattiin tavallisimmin
mustavalkofilmille. Ne kehitettiin itse ja kuviakin tehtiin itse, ja
lintukuvaajat tekivät negatiiveistaan tyypillisesti osasuurennuksia,
siis juuri sitä ”kroppausta”. Filmien valintaan vaikutti hyvin
paljon niiden kyky kestää suurta suurentamista, ja tietysti myös
herkkyys, valoa kun ei koskaan ollut liikaa nopeisiin tilanteisiin. Lintukuvaajat erityisesti "prässäsivät" filmejään eli tietoisesti alivalottamalla ja ylikehittämällä nostivat materiaalin herkkyyttä reippaasti yli tehdasasetusten. Sävyt siinä kärsivät ja rakeisuus lisääntyi mutta ilo oli suuri kun linnut kuitenkin kuvista tunnisti. Mutta mustavalkoinen oli just sitä ja väri vetosi suureen yleisöön paremmin, aika harva jäi pysyvästi mustavalkokuvaajaksi, lähinnä ne jotka saivat kuvistaan aikaan näyttelyjä tai sitten onnistuivat myymään niitä sen ajan sanomalehtiin.
Kun värikuvausmeteriaalit kehittyivät sellaisiksi että värintoisto alkoi muistuttaa luonnollista tuli
muotiin kuvata diafilmeille, niitä oli helppo esittää isommalle porukalle, muuta helppoa niissä ei ollutkaan. Dioja on aika työlästä rajata,
siihen ei moni viitsinyt ryhtyäkään. Samoin perhekuvaajien suosimat värinegatiivifilmit eivät juuri kelvanneet tavalliselle lintukuvaajalle, niitä
ei yleensä kehitetty itse eikä vedoksiakaan juuri omin voimin tehty,
joten rajaus tai osasuurentaminen ei tullut kyseeseen. Noiden
materiaalien vaikeutta pyrittiin sitten kompensoimaan pidentämällä
kuvauskaluston putkien polttoväliä, telejatkeita alettiin käyttää,
hankittiin myös ns. peiliteleitä joiden polttovälit olivat erityisen
pitkiä mutta joiden ongelmina oli esimerkiksi himmentimen puute, perusaukko oli yleensä pienehkö.
Valotusta noita käyttävä voi säädellä vain suljinajoilla tai
harmaasuotimilla, samoin terävyysalue oli aina erittäin kapea.
Vastavalossa ja epäterävillä alueilla valopisteistä tuli
renkaita, joka näytti asian tuntevalle käytetyn putken rakenteen.
Yksi peilitele oli miullakin, ja sen lisäksi vielä peilikaukoputki.
Sellaisia näki täälläpäin lintuharrastajilla erittäin harvoin
vaikka ne olivat äärimmäisen suosittuja vaikkapa tähtiharrastajien
joukossa.Tuohon peilikaukoputkeen oli miulla kamerasovitekin, mutta varsin vähän sitä kuvaukseen käytin, sen verran hankala se viritys kuitenkin oli.
Tuntuu että nykyisin on turruttu
noihin tuon ajan opettamaan ylipitkien putkien antamaan kuvaan.
Lintukuvaus on tyypillisesti sitä mitä muinoin kameraseurapiireissä
sanottiin näppäilyksi. Kamera kulkee mukana retkillä ja kuvat
otetaan kun jotakin eteen tulee. Niinpä kuvat toistavat itseään,
ihan ottajasta ja aiheesta riippumatta. Lintukuvissa lähelle
pääseminen on pakkomielle, linnun pitää täyttää koko ruutu.
Kuvat eivät kerro enää tarinaa vaan ovat pelkkiä dokumentteja
kerätyistä pinnoista. Kuvaajina itseään pitävät urheilevat
lähinnä vain sillä miten monta pikseliä siihen lintuun
saatiin mahtumaan. Muutenkin voisi kuvata, mutta se taas on
aikaaviepää ja jopa vaivalloista. Harva viitsii päiväkausia istua
enää piilokojussa saadakseen jonkun kuvan jota on suunnitellut ja
sitten sen puitteet kunnolla rakentanut. Ammattilaisetkin erottaa
harrastajista oikeastaan vain siitä että heillä on pisimmät
putket ja nopeimmat moottorit kamerarungoissaan, tuuriin siis
kuitenkin eniten luotetaan.
***
(tintti pönöttää: kenen pähkinöitä syöt, sen lauluja laulat)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.