(Lasse Kylänpää: Linnuntie,
Maahenki 2015, 224 s.)
Tämän kirjan ostin kuluneen syksyn
Helsingin kirjamessuilta kun sen kustantajan ständillä huomasin.
Sepe oli kertonut jo pitkään tällaisen teoksen olevan
valmisteilla. Kylänpään edellisen kirjan Tie vie olin hankkinut
aikoinaan juuri Sepeltä, hän kun on kaiken alan kauppamies ja
Kylänpään tuttu Salon Seudun Sanomien kautta.
Alaotsikkona kirjalla on Kesäntuojien
kesytön muuttomatka. Kaikki suomalaiset tuntevat jo lapsuudestaan
lorun missä kiuru, peippo, västäräkki ja pääskynen ennustavat
kukin tulollaan kesän alkamista. Tuo loru on kirjan juonena ja se
sitoo yhteen nämä linnut ja ihmisen. Kuten sananlaskut yleensäkin,
se on aikaansa sidottu ja sen pätevyyttä entisaikojen
maatalousyhteiskunnan luonnonkalenterina kirjassa hetimmiten
perustellaan. Pääskyksi kirja ottaa haarapääskyn, luontevasti
ihmisläheisimmän pääskylajin. Toki räystäspääskykin asuu
nykyisin hyvin vahvasti kulttuurin keskellä, mutta yhtä läheistä
suhdetta ihmisiin se ei elintavoistaan johtuen ole pystynyt luomaan.
Kirja alkaa Suomen talvesta,
tammikuusta, ajasta jolloin ei täällä perinteisten talvien ja
maatalousyhteiskunnan vallitessa noita lintuja näkynyt, ja etenee
kuukausi kerrallaan Suomen kesään. Syksyllä kirja lähtee lintujen
mukana etelämmäs, käy muuttomaisemien kautta kunkin lajin
talvehtimistienoilla ja kiertyy lopuksi taas kevätmatkalle kohti
Suomea. Teksti ja kuvitus kertoo samaa tarinaa, miten ihmisten ja
lintujen suhde muotoutuu eri puolilla niiden elinkiertoa.
Tekstin ja kuvien sävy on sama,
melankolisen tummanpuhuva, tuttu miulle jo tuosta Tie vie -kirjasta.
Siinä oli tietysti aiheen mukaan perusteita rakentaa sovittamatonta
ristiriitaa tienrakentajien ja tien alta raivatun luonnon välille,
mutta tästä teemasta olisi kai voinut tehdä valoisammankin kirjan.
Onhan tietysti niin että ihmisten ja lintujen yhteiselo on joskus
vaikeaa ja yksipuolistakin, linnut näyttävät jäävän aina
häviäjän puolelle, mutta kirjan käsittelemistä lajeista ainakin
kolme on tavattomasti hyötynyt ihmisten luontoa muuttavista toimista
erityisesti täällä Suomessa. Kyllä tämäkin kirja sen tunnustaa,
puhuu kiurupelloista, listaa västäräkkien pesäpaikkoja ihmisten
tekemistä rakenteista (onhan se joskus pesinyt onnistuneesti miunkin
parvekkeellani neljännessä kerroksessa kukkalaatikossa) ja
haarapääskyjen luonnonvaraisten pesäpaikkojen nimiä
paikannimiarkistosta (mukana taitavat olla myös ruokailu- ja
muuttokeräymäpaikat). Vähissä nuo olisivat täysin asumattomassa
Suomessa. Ehkä peippokin olisi harvinaisempi vaikka metsää täällä
olisi paljon nykyistä enemmän. Peippo suosii kulttuurilähtöisiä
lehtipuusekametsiä, ei mustia kuusikoita tai karuja männiköitä.
Lisäksi kasvihuoneilmiö on lämmittänyt tämän maan kauttaaltaan
peipolle sopivaksi työntäen vastinlaji järrin ahtaalle pohjoiseen,
nuoruudessani näin ei vielä ollut.
Kuvat taitavat viedä kirjan pääosan.
Ne ovat aivan paria poikkeusta lukuunottamatta väljästi rajattuja
vaakaruutuja, useimmat kokosivun, jotkut jopa koko aukeaman levyisiä
tutkielmia miljööstä ja tilanteista. Perinteisimmän tapaisia
muotokuvia linnuista ei juuri ole, ja muita kuin kirjan käsittelemiä
lajeja ei juuri näe. Oikeastaan vain Afrikasta on käynyt
ylivoimaiseksi houkutus ottaa mukaan ikonista suurriistakuvitusta,
siinä on häivähdys siitä minkälaisia kirjoja nykyiset lintu- ja
luontokuvaajat saavat aikaan käyttäessään vähintään
viisisataamillistä perunamuusinuijaa normaaliobjektiivinaan. Muuten
pysytään varsin tiukasti ihmisissä, maisemassa ja johtoteeman
lajeissa minkä voi tarkistaa kirjan lopun kuvaluettelosta. Edellisen
Tie vie -kirjan kuvitus taisi syntyä vielä diafilmille kuvaavalla
kalustolla, tässä lienee käytössä ollut jo ajalle tyypillinen
digikalusto.
***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.