(Pekka
Kejonen: Mastodontin muistijäljet, 109 sivua, WSOY 2008)
Ensituntumaa
Pekka Kejoseen sain 1970-luvun puolivälissä Perniön
alkoholistihuoltolassa kesätöissä ollessani, hän oli ainoa
kirjailija, jota siellä asiakkaat nimeltä mainiten lukivat.
Senaikaisten kokemusteni perusteella voin sanoa Kejosta runoilijaksi
jonka kirjat eivät ainakaan tuolloin joutuneet vääriin käsiin,
anarkistilla oli ihailijoita faniuteen asti.
Tämänkertaisen
kirjan aloittaa osa Lintukodon kansaa, Kejonen puhuu maasta ja
kansasta kuin omastaan, suomeksi Suomesta, neidosta, Uudesta,
pohjoisesta. Nostalgiasta ja tarinatalosta aforistisemmin, muuten
runoin, sitä pidemmin mitä poliittisemmin. Annan esimerkkejä:
Tulen
maasta nimeltä Nostalgia
jota
asuttavat kompromissit.
Historia
on pakkopaita
jonka
repimiseen tarvitaan runoilijoita.
Siirtyy
tarinan aasinsiltaa Hetkien toteen, missä on aforistisimmillaan.
Kysyy. Vastaan, missäkö olin? Kiistän kaiken. En siellä päinkään.
Eikä hetkikään ole tosi, sopimus vain, kuten matematiikan piste.
Vailla ulottuvuuksia ja ominaisuuksia, muita kuin oletettu sijainti
kuvitellussa ajassa. Mutta Kejonen elää hetkessä:
Historian
hylkimänä
mutta
hetkien lunastamana.
Hänen
ehdoton hetkellisyytensä.
Silkosäkenin
kerrataan runon mitalla ajan, hetken ja muutoksen teemoja, vanhat
silmät katsovat vain huonompaan. Avaruuspölylle etsitään
merkitystä elämästä, uskosta ja sen puutteesta. Mietteet pyörivät
siellä missä jo Pythagoraan ja Platonin, kehää todellisuuden
laidalla. Ajattelijat eivät ole lukijoita tai kuuntelijoita vaan
puhujia ja kirjoittajia, aina alusta alkaen. Kejosen sanoin:
Mystiikka
on älyllisesti rehellisen ihmisen itselleen sallima kiertotie kohti
uskontoa.
Tähdet
ja enkelit ovat tilapäisiä
mutta
kylmyys niiden ympärillä
ikuinen.
Päivitykset
ovat pieniä runomuotoisia henkilökohtaisia havaintoja, tätä
päivää vanhalle pohjalle korjaavia, kuin kuluneen kauden
yhteenveto. Oma periodini oli vielä hetki sitten päivä, Kejosella
sama tai joku muu, hetki, sitten.
Mastodontin
muistijäljet ovat merkittävimmät fossiilit, ikääntymisestä,
muistoista, vanhuudesta ja sen voimasta kääntää katse itseen,
kaipuusta, menneestä, luopumisesta. Runo on niiden muoto, joukossa
vain pari lyhempää mietelmää, kiteytymisen ja kivettymisen
prosessi lie vielä kesken.
Metsä
vastaa huutamattakin.
Ihmisellä
on oltava minuus
ennen
kuin siitä voi luopua.
Lopussa
Jälkeiset, katsomme Sattumaa odottavaa kuolemaa, pelkoa, tyhjyyttä.
Pettyneenä Kejonen kirjaa:
Toteutuminen
on hukattu mahdollisuus.
Runoteoksena
kirja on hieno. Aforistisenakin se on hyvä, ainakin minut se pakotti
ajattelemaan ja jopa puolustautumaan. Suosittelen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.