Kimmo Laukkanen: Timbuktun takana –
Afrikan esikolonialistinen kaupunkihistoria (Plataani 2003)
Kirjahyllyäni penkoessa käteen sattui
tämäkin teos. Olen joskus hankkinut sen lukeakseni, mutta kun aihe
ei ole aivan ominta aluettani, se on kiertänyt minua aina näihin
päiviin asti.
Afrikan historiasta saa koulussa hyvin
rajoittuneen käsityksen, tarjolla on toki tietoa Egyptistä
faaraoiden aikaan ja Karthagosta roomalaisten uhkaajana. Mustaa
Afrikkaa eli Saharan eteläpuolista maanosaa käsiteltiin ainakin
omana kouluaikanani vain sitä mukaa kun valkoiset sitä ”löysivät”
kolonialismin kilpajuoksun alettua. Edes sitä paljon aiemmin
edeltänyttä islamilaista ekspansiota ei juuri koulukurssissa
vastaan tullut. Tämän kirjan lähdeviitteistä huomaa ettei
suomenkielistä kirjallisuutta juurikaan ole. Jonkun yliopistollisen
oppikirjan lisäksi mainitaan pariin kertaan Paul G. Bahnin teos
Kadonneet kaupungit (Otava 2001) joka sattumalta löytyy myös
hyllystäni. Sekin antaa toki vain pari lyhyttä esimerkkiä siitä
mitä mantereella on ollut tarjota sen historiasta kiinnostuneelle.
Tämän kirjan käsittelemät asiat ovat siten pääosin aivan uusia
minulle.
Harvasta vanhasta afrikkalaisesta
kaupungista on jäänyt nähtäväksi raunioita, monumenteista
puhumattakaan. Kiveä oli tarjolla rakennusmateriaaliksi vain
harvoin, kuivaamalla valmistettua savitiiltä käytettiin missä se
oli mahdollista. Puusta ja muusta orgaanisesta materiaalista
tehdyistä rakennuksista ei yleensä ole jäänyt mitään
nykypolville jos ei ota huomioon sitä että rakennustapa on säilynyt
monin paikoin tähän päivään.
Kaupungistumisen syyt Afrikassa ovat
samat kuin muuallakin: ammattien erikoistuminen, kauppa, maatalouden
ylituotanto ja keskittynyt hallinto. Kirjasta opin että
tiernapoikien Murijaanein kuninkaalla oli takanaan jo kolmen tuhannen
vuoden dynastia ennen tapaamistaan Herooteksen kanssa Oulun
Rotuaarilla. Kerma – Napata – Meroe ja näistä yhtenäinen
jatkumo nykyiseenkin Etiopiaan asti osoittaa että myös kulttuurilla
on tuolla syvät juuret. Meroe oli kirjallinen kulttuuri, sen
kirjoitus samanikäistä kuin egyptiläisten hieroglyfit.
Toistaiseksi kieli on pysynyt tutkijoille ratkaisemattomana. Opin
myös ettei Saharan laajeneminen ole mikään uusi ongelma, se itse
asiassa kasvatti kaupunkeja ajanlaskumme alun aikoihin läntiseen
Afrikkaan. Itä-Afrikkaan kaupunkeja syntyi noin vuodesta 700 alkaen,
sielläkin viitisen vuosisataa täkäläistä Turkua aiemmin.
Islam levisi mustaan Afrikkaan enemmän
kauppiaiden kuin aseiden viemänä. Kauppiaille islam oli hyvin
hyödyllinen, se tarjosi kaupalle yhteiset pelisäännöt. Uskon
opiskelu synnytti alueelle ensimmäiset koulukaupungit joista
yliopistokaupunki Timbuktu on legendaarisin.
Eteläisimmän Afrikan komeimmat
rauniot ovat Suur-Zimbabwen muurit. Sen verran vaikuttavat ne ovat
että pitkään kesti valkoihoisilta tunnustaa että ne ovat mustien
rakentamia. Kaupunki kukoisti kultakaupan ansiosta ja saattoi kuolla
kun musta surma lamautti Euroopan rahamarkkinat. Mitään
dokumentteja tuosta eikä muistakaan mahdollisista tuhon syistä ole
kuitenkaan säilynyt, sen verran vanhaa perua tuo autioituminen oli.
Urbanisaation tuho tuli usein
ympäristön kantokyvyn romahtamisesta. Sadot pienenivät, vesi
loppui tai suolaantui jne. Myöhemmin vielä orjakaupan paine pakotti
väestön hajaantumaan piiloon ihmismetsästäjien tieltä.
Itäisen Afrikan rannikolle syntyi
kaukokaupan voimasta pitkä ketju menestyviä kauppakaupunkeja.
Satamia oli ja monsuunin mukana purjehtiminen oli helppoa. Yhteydet
pelasivat Kaakkois-Aasiaan asti. Opin että sellainenkin kaupunki
kuin Mogadishu syntyi jo toista tuhatta vuotta sitten ja eli
kultakauttaan vuoden 1100 tietämillä, ennen kuin ruotsalaiset
löysivät tänne Itämeren koillislaidalle, ennen Lallia ja Turun
perustamista ja todella kauan ennen halla-aholaisuuden syntyä.
Afrikan kaupungit ovat olleet valtioita
pitkäikäisempiä. Niin se on täälläkin missä maallamme on alle
satavuotinen historia mutta Turku ja Porvoo tunnetaan jo keskiajalta.
Valtiot syntyvät ja kuolevat mutta kaupungit pystyvät helpommin
uudistumaan. Sitkeintä mallia edustaa Etiopian vaeltava pääkaupunki.
Kymmenet tuhannet ihmiset ja heidän vielä isompi karjansa vaihtoi
paikkaa pari kertaa vuodessa parin vuosisadan ajan. Luulisin että
tuolla mallilla olisi kysyntää nykyisinkin taantuvien
teollisuuspaikkakuntien pelastajana sekä meillä että
itänaapurissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.