Kuluneena syksynä olen tarkastellut
kriittisesti myös kirjahyllyäni. Jo aiemminhan hävitin täältä
lähes viiden vuosikymmenen aikana kertyneet lintulehdet ja myös
muihin harrastuksiin liittyvät aikakauslehdet, satoja kiloja. Nyt
kävin läpi kirjoja ja niistäkin hävitin nyt satoja, painopiste
oli vanhassa kaunokirjallisuudessa, niissä teoksissa jotka olin jo
lukenut ja jokseenkin varma siitä etten palaa niihin enää
uudestaan. Luotan kirjastoihin jos niihin pitää palata uudestaan...
Noin toimien sainkin vähän
järjestystä jäljelle jääneisiin kirjoihini, jopa niin että
tietokirjoista useimpien selkämykset sain näkyviin hyllyihin niin
että voin halutessani löytää nopeasti sen mitä niistä etsin.
Paljon on vielä kuitenkin tiiviisti kasatuissa pinoissa odottamassa
joko lisähyllyjen hankintaa tai sitten isompaa kämppää missä
voisi olla ihan oikea kirjasto.
Lukenutkin olen, vaikken yhtä paljon
kuin tuttu kaveri Turusta. Kun hänellä on ollut pitkin syksyä auto
korjattavana eikä ole juuri julkisilla linturetkiä tehnyt, on
sitten lukenut viime vuonna yli 45000 sivua kirjoja joita hänellä
on laillani ihan liikaa. Ehkä kymmeneentuhanteen sivuun olen miekin
tässä vuoden mittaan ehtinyt, en ole laskenut.
Joulunaikaan esimerkiksi luin
Rani-Henrik Anderssonin kirjoittaman teoksen Lakotat, alaotsikoltaan
Kotkan ja Biisonin Kansa. Se on vuonna 2009 ilmestynyt
etnohistoriallinen tutkimus lakota-kansan vaiheista pääosin
1800-luvun jälkipuoliskolla. Miullahan on myös hyllyssäni vuonna
1973 ilmestynyt Dee Brownin teos Haudatkaa sydämeni Wounded Kneehen,
joka käsitteli aika paljon samoja asioita. Sen olin hankkinut
tuoreeltaan 1974 ja lukenutkin tuolloin, muistelen että se herätti
miussa aikoinaan suuria tunteita.
Rinnakkain noita lukemalla voi
varmistua että samoista asioista kummassakin teoksessa puhutaan,
toinen on tutkimuksenomaisempi, toinen dramatisoivampi mutta faktat
takana ovat aika lailla samat. Kun tuo ensimmäinen teos vetosi
enemmän tunteisiin, tämä tuoreempi antaa tietysti välillä
tulleen elämänkokemuksen lisäksi hiukan ymmärrystä arvioida
miten kävi kuten kävi.
Samaistuminen lakotoihin tai yleensä
intiaaneihin ei ole ainakaan miulle helppoa. Heidän perinteinen
elämäntapansa on ihan liian perinteinen, täynnä uskontoa, sotaa
ja kunnianpuolustusta, sellaista kaikki joka on vain haitaksi tässä
nykyisessä maailmassa. Vieras tuo elämäntapa oli jo 1800-luvun
laajentumishaluiselle valkoiselle väestölle joka pala kerrallaan
vei intiaanien maat ja siinä sivussa uskonnon, elinkeinon,
kulttuurin ja toivonkin. Samanlaisia kulttuurien törmäyksiä on
tämä maailma täynnä, erityisesti nämä maahanmuutto- ja
pakolaiskuviot tuovat mieleen juuri tuon asetelman missä valkoiset
levittäytyivät intiaanien maille. Tosin harva meistä osaa
kuvitella silloisten valkoisten tilalle Lähi-Idän ja Afrikan väkeä,
ehkä intiaanien rinnastaminen perussuomalaisiin onnistuu helpommin onhan kumpikin kansa kuuluisa vaikkapa hikoilumajoissa istumisestaan.
Siihenkin aikaan valtaväestön joukossa oli paljon intiaaneihin
positiivisesti suhtautuvia ”suvakkeja” ja toisinkin päin joten rajalinjat noin
tuntuvat hyvinkin ajankohtaisilta. Ehkä intiaanien kohtalokin on
sitä historiaa joka toistaa itseään, kunhan tässä vielä aikoja
eletään. TV 1 esitti juuri äskettäin fiktiivisen arvauksen siitä mitä olisi tapahtunut jos tämä suomalainen kansa olisikin talvisodan aikana siirretty Alaskaan.Samoinhan sitä olisi käsitelty kuin muitakin, sulautettu enemmistöön joko hyvällä tai pahalla joiden suhde riippuu vain sulautettavan vähemmistön koosta. Lakotoja oli hyvin vähän verrattuna vaikka suomalaisiin, siksi sulauttamisessa käytettiin mieluusti enemmän keppiä eli armeijaa.
***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.