Desmond Morris: Owl (Reaktion Books
Animal series 2009, 216 s.)
Sukupolveni muistaa Desmond Morrisin
kirjasta Alaston apina, joka ilmestyi vuonna 1967, ja minäkin hankin
sen suomennoksen tuoreeltaan lukioaikaiseen kirjahyllyyni. Tuon
jälkeen hän on kirjoittanut koko joukon kirjoja eläinten ja
ihmisen käyttäytymisestä sosiobiologisesta näkökulmasta.
Kotimaassaan hänet tunnetaan lisäksi surrealistisena maalarina ja
televisiosta sekä filmeistä.
Sattui käteen hänen viimeisin
kirjansa, Owl, joka kertoo siis pöllöstä. Kirja ei ole mikään
tavanomainen luonto-opas tai lintukirja vaan pääosan saa ihmisen
käsitys pöllöstä.
Pöllöjä maapallolla on ollut jo 60
miljoonaa vuotta, ihmiset ovat niitä ihmetelleet olemassaolonsa
alusta asti. Pöllö, ilmeinen huuhkaja, on piirretty ensi kerran
vähintään 30000 vuotta sitten. Seuraavat luolamaalaukset ovatkin
sitten jääkautisesta Etelä-Ranskasta ja esittävät
tunturipöllöperhettä, laji asui siis noihin aikoihin Pyreneiden
maisemissa.
Pöllön ja ihmisen erityissuhde johtuu
päästä. Ihminen katsoo pöllöä kuin ihmistä, kasvoista
kasvoihin. Jopa egyptiläiset, jotka piirsivät ihmisetkin
sivuprofiilina, kuvasivat pöllön lähes ainoana oliona kasvot kohti
katsojaa, ruumis tosin aina sivusta kuvattuna.
Ihmiskasvoinen lintu on ollut monien
uskomusten kohde. Yön lintuna ja vahvasti aseistettuna petona pöllöä
on pelätty, pelko on kai vanhin tapa suhtautua siihen. Babyloniassa
vajaat 4000 vuotta sitten muovattu terrakotta-savireliefin jumaluus ”Yön kuningatar” on
alaston nainen jolla on pöllön jalat ja siivet. Puolisentoista
vuosituhatta myöhemmin pöllön tuhovoima oli vaihtunut Athenen ja
Minervan pöllön viisauteen. Kreikkalaisten rahoissakin oli alusta asti tuo
Athenen pöllön kuva, taitaapa olla vieläkin Kreikan euron
kolikossa. Ihmisen on helppo kuvitella pöllö viisaaksi koska sehän
näyttää ihmiseltä. Ilonpilaaja voisi muistuttaa että pöllö on
kuitenkin kokoisekseen linnuksi aika tyhmän oloinen, se on liian
hyvin aseistettu jotta se joutuisi elääkseen kohtaamaan vaikeita
älyllisiä haasteita. Vahvat kynnet ja peloton luonne ovat
synnyttäneet monia uskomuksia siitä että pöllö voi suojella
ihmistä. Oven yläpuolelle levitetty pöllö on suojellut asumuksia ja pöllöamuletit niitä
kantavia ihmisiä. Intiassa vaurautta ja rikkautta tuova jumala
Lakshmi ratsastaa pöllön selässä. Lakshmi tuo rahaa mutta rikkaus
taas tuo yksinäisyyttä, mitä pöllö kuvaa. Tosin pöllöparkoja
myös uhrataan Lakshmille rikkauksien toivossa. Viisaalle pöllölle,
tässä tapauksessa tornipöllölle, on Skotlannissa paikoin annettu
tehtäväksi tuoda häätilaisuudessa sormukset alttarille.
Yleisesti on myös uskottu ettei pöllö
näe päivällä hyvin, sehän näyttää torkkuvan päivisin silmät
sirrillään, lähes ummessa.Totuus on kuitenkin toinen, huuhkaja esimerkiksi näkee päivälläkin ihmistä paremmin.
Uskomuksia pöllöstä riittää.
Pääsiäisnoidan luudalla on aiemmin istunut kissan paikalla pöllö,
muinaisessa Roomassa noidat lensivät itse pöllöinä ja huusivat
kuolemaa. Juopon on voinut parantaa syöttämällä hänelle pöllön
munia. Pöllön sydän laitettuna naisen vasemman rinnan päälle
pakotti hänet paljastamaan kaikki salaisuutensa. Pöllöjä kuten meitä
muitakin yötyöläisiä pidetään laiskoina koska ne nukkuvat
päivisin. Pöllö on ollut intiaanien totemieläin, ja myöhemmin esimerkiksi brittiläisten tyttöpartiolaisten tunnusmerkkieläin. Jopa muutamat urheiluseurat ja joukkueet ovat valinneet tunnuksekseen tai nimekseen pöllön, täkäläinen Bubi-huuhkajan esiintyminen 2007 Olympiastadionilla käsitellään kirjassa, totta kai, ja muistetaan mainita että Suomen jalkapallomaajoukkue tunnetaan mediassa nykyisin Huuhkajien nimellä.
Taiteessa pöllöt ovat yleisiä
lintuja, lähinnä noiden symboliarvojensa takia ja tietysti koska pöllön ihmiskasvoisuus suorastaan houkuttelee piirtämään sen. Tuoreimpia
tuttavuuksia kirjallisuudessa ovat esimerkiksi Harry Potter- kirjojen monet kesyt
pöllöt, Harrylla itsellään tunturipöllö Hedwig (elokuvassa
pöllö on kuitenkin koiras eikä naaras). Nalle Puhin viisas
pöllöystävä on tuttu, samoin monet muut lastenkirjojen pöllöt. Pablo Picasso maalasi pöllöjä, toisinaan
omakuvikseen. Keskiajan Hieronymus Bosch maalasi monia pöllöjä
kristillishenkisiin tauluihinsa lähinnä pahuutta ja pimeyttä
symboloimaan. Albrecht Dürer oli ensimmäinen joka kuvasi pöllön
ihan itsenään, ilman symboliikan painolastia. Picassolla on myös pöllöveistos, ja vaikkapa pöllöaiheisia koriste- ja käyttöesineitä on helppo kerätä ympäri maailmaa satamäärin. Pöllöpostimerkkejäkin on tehty runsaasti, parhaalla keräilijällä niitä on yli 190 maasta yhteensä toista tuhatta. Erästä hahmoa ei kuitenkaan vielä ole. Yöllinen kostaja Batman on Lepakkomies, vaikka hän voisi aivan yhtä hyvin olla Pöllömies, viisauden ja pahuuden voimien yhdistelmä.
Kirjan loppuosa kuvaa lyhyesti pöllöjen
perusominaisuuksia, fysiologiaa, biologiaa ja käyttäytymistä
muutamia erikoisempia lajeja unohtamatta. Suurin erikoisuus, kooltaan
ja muutenkin, on ollut Bahamalla elänyt lentokyvytön pöllö Tyto
ballens. Tornipöllön metrin korkuinen sukulainen on kuollut aikoja
sitten sukupuuttoon mutta elää yhä uskomuksissa puoliksi
ihmishahmoisena menninkäisenä, jopa niin että toinen
maailmansotakin on osittain sen seurausta. Erään nuorukaisen
sanotaan kaataneen aikoinaan tuon myyttisen pöllöihmisen pesäpuun
varoituksista huolimatta. Hänestä tuli se Britannian pääministeri
joka pöllön kiroamana antoi Hitlerille periksi Münchenissa ja sota
alkoi...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.